niedziela, 24 lipca 2016

Zaimek dzierżawczy w celowniku w języku niemieckim

Zaimek dzierżawczy w celowniku - Das Personalpronomen im Dativ



Celownik (Dativ) odpowiada na pytanie: komu, czemu?

DATIV – CELOWNIK
RODZAJ MĘSKIRODZAJ ŻEŃSKIRODZAJ NIJAKIL. MNOGA - PLURAL
meinem Vater
deinem Vater
seinem Vater
ihrem Vater
unserem Vater
eurem Vater
ihrem Vater
Ihrem Vater
meiner Frau
deiner Frau
seiner Frau
ihrer Frau
unserer Frau
euerer Frau
ihrer Frau
Ihrer Frau
meinem Kind
deinem Kind
seinem Kind
ihrem Kind
unserem Kind
euerem Kind
ihrem Kind
Ihrem Kind
meinen Kindern
deinen Kindern
seinen Kindern
ihren Kindern
unseren Kindern
eueren Kindern
ihren Kindern
Ihren Kindern



Przykłady użycia zaimka dzierżawczego w celowniku



Er hilft meinem Vater.
(On pomaga mojemu tacie.)

Sie gibt das Buch seinem Freund.
(Ona daje książkę swojemu przyjacielowi.)

In meiner Schule habe ich gute Noten.
(W mojej szkole mam dobre oceny.)

Wir helfen unserer Mutter.
(Pomagamy naszej mamie.)

Er geht mit seiner Freundin in die Disko.
(On idzie ze swoją przyjaciółką na dyskotekę.)

Wir gefallen seiner Tochter.
(Podobamy się jego córce.)

Gibst das unserem Onkel?
(Dasz to naszemu wujkowi?)  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz